سال نو همگی مبارک
بهامید تندرستی و شادی و پیروزی
منابع مرحلهء دوم المپباد ادبی اعلام شد. (دانلود منابع)
الف) کتابهای درسی:
۱. کتاب ادبیات فارسی (۳) [سوم انسانی]
۲. کتاب زبان فارسی (۳) [سوم انسانی]
۳. کتاب تاریخ ادبیات (۲) [سوم انسانی]
۴. کتاب عربی (۳) [سوم انسانی]
۵. کتاب زبان انگلیسی (۳) [عمومی]
۶. کتاب آرایههای ادبی [سوم انسانی] --- سؤالهای این منبع معمولاً غیرمستقیم هستند.
ب) منابع غیردرسی
۱. شاهنامهء فردوسی: داستان زال و رودابه
--- نسخهء مسکو، بهکوشش سعید حمیدیان [نشر قطره]
۲. غزلیات حافظ: غزلهای مختوم به حرف «و»
--- تصحیح قاسم غنی و محمّد قزوینی [انتشارات زوّار]
۳. مثنوی معنوی: داستان شاه و کنیزک (دفتر اول)
--- ؟ [چاپهای معتبر: ۱. تصحیح رینولد نیکلسون، ۲. چاپ عبدالکریم سروش، انتشارات علمی و فرهنگی]
۴. کلیله و دمنه: باب گربه و موش (السنّور و الجرذ) --- تصحیح مجتبی مینوی [انتشارات امیرکبیر]
۵. قصاید سنایی: قصیدههای شمارهء ۲ و ۴ از کتاب تازیانههای سلوک
--- نقد و تحلیل دکتر شفیعی کدکنی [نشر آگه]
۶. قصاید رودکی: دو قصیده با مصراع اول: «آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب» و «مرا بسود و فروریخت هرچه دندان بود»
--- دیوان رودکی، شرح و توضیح منوچهر دانش پژوه [انتشارات توس]
۷. چهارمقاله (نظامی عروضی): مقالت اول (دبیری)
--- بهتصحیح دکتر معین [۱. انتشارات زوّار، ۲. انتشارات صدای معاصر]
۸. کشف الاسرار و عدة الابرار: بخش دوم و بخش یازدهم از کتاب نواخوان بزم صاحبدلان
--- گزینش و گزارش دکتر رضا انزابینژاد
۹. اشعار صائب: غزلهای شمارهء ۱ تا آخر شمارهء ۱۹ از کتاب مجموعهء رنگین گل
--- به انتخاب و توضیح محمد قهرمان [انتشارات سخن]
۱۰. منطقالطیر عطار: داستان شیخ سمعان (صنعان)
--- تصحیح دکتر سیدصادق گوهرین [انتشارات علمیوفرهنگی]
۱۱. چرند پرند (علیاکبر دهخدا): از اوّل مقالهء دهم تا پایان مقالهء شانزدهم
۱۲.شعر هوشنگ ابتهاج: از اول صفحه ۱۰۷ تا پایان صفحه ۱۲۶ کتاب آینه در آینه (برگزیدهء شعر ابتهاج)
--- [نشر چشمه]
۱۳. انگلیسی: کتاب Literature (جلد ۲، با عنوان Poetry) نوشتهء Laurence Perrine
- از ص 553 تا آخر پاراگراف دوم ص 555
- از ص 569 تا آخر پاراگراف اوّل ص 571
- از ص 790 تا آخر پاراگراف دوم ص 795
۱۴. عربی: سورهء مبارکهء روم (سورهء شمارهء ۳۰) از قرآن کریم.
زمان آزمون مرحلهء دوم دورهء بیستوششم:
جمعه .......... ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ .......... ساعت ۱۴.
برای استفاده از برنامهء «خویشخوانی» (مطالعه در منزل) کتابهای درسی مرحلهء دوم، به صفحهء برنامهء درسی بروید.
برای بعضی دوستان این سؤال پیش آمده بود که چرا در برنامهء درسی، روز اوّل ۳۱ صفحه و در سهروز بعد، مجموعاً ۳۴ صفحه پیشبینی شده است.
باید این نکته را مدّ نظر داشت که این حجم متغیّر، بنابر زمانی که هریک از درسهای کتاب میگیرد، طرّاحی شده است. برای مثال، در ۳۴ صفحهء اوّل، درسهای «دیوار» و «رستم و اسفندیار» (با توجّه به اینکه منبع مرحلهء اوّل بوده) چندان زمانگیر نیستند؛ امّا فصل «نثر (کهن) فارسی»، بسیار زمانگیر خواهد بود؛ بنابراین، برای این فصل، بهاندازهء سه روز، زمان در نظر گرفته شد. درضمن، فرصتی نیز در این سه روز بهوجود میآید، برای دوستانی که کمی از برنامه جا ماندهاند (کسانی که دیرتر با ما همراه شدهاند، یا نتوانستهاند برنامهء سیویکصفحهای روز اوّل را کامل اجرا کنند).
:: به صفحهء برنامهء درسی بروید ::
امکان دانلود کتابهای درسیای که در مرحلهء دوم منبع هستند، به وبگاه المپیاد ادبی افزوده شد.
به قسمت منابع بروید.
توضیح: عبارتهای داخل قلّاب به این معنی نیستند که سؤالهای هر کتاب درسی مخصوص دانشآموزان کدام پایه است! بلکه بدینمعنیاند که خود آن کتاب، در کدام پایه تدریس میشود.
۱- کتابهای درسی:
- کتابهای ادبیات فارسی (۱) و (۲) [مشترک بین تمام رشتهها]
- کتابهای زبان فارسی (۱) و (۲) [مشترک بین تمام رشتهها]
- کتاب تاریخ ادبیات (۱) [دوم انسانی]
- کتابهای زبان انگلیسی (۱) و (۲) [مشترک بین تمام رشتهها]
- کتابهای عربی (۱) و (۲) [مشترک بین تمام رشتهها]
- کتاب آرایههای ادبی [سوم انسانی] --- سؤالهای این منبع معمولا غیرمستقیم هستند
۲- منابع غیردرسی:
- شاهنامه، داستان رستم و اسفندیار
- قابوسنامه، بابهای ۵ و ۶ و ۷
- بوستان، باب ۴ (تواضع)
- گلستان، بابهای ۷ و ۸
- تاریخ بیهقی (از کارهای سوری صاحبدیوان تا رسیدن سیّاح از خوارزم)
- پروین اعتصامی، شعرهای «لطف حق»، «اشک یتیم» و «آیین آینه»
- کتاب «چشمهء روشن» (دکتر غلامحسین یوسفی، انتشارات علمی)، مقالههای «بهار»، «دهخدا»، «صورتگر»، «گلچین گیلانی» و «سهراب سپهری».
برای استفاده از برنامهء «خویشخوانی» (مطالعه در منزل) کتابهای درسی مرحلهء دوم، به صفحهء برنامهء درسی بروید.
در این نوشته، قصد داریم سرفصلهای آزمون مرحلهء اوّل دورهء بیستوششم را بررسی آماری کنیم.
این بررسی، بیشتر از آنجهت سودمند است که اوّلاً از سال گذشته، سؤالها بدون تفکیک دقیق موضوعی (و تنها درحدّ تفکیک فارسی، عربی و احیاناً انگلیسی) در دفترچه قرار گرفتهاند، و ثانیاً ترتیب قرارگیری بعضی سؤالها نظم موضوعی ندارد.
در پاسخ تشریحی، سرفصلها را با رنگ متمایز افزودیم، امّا در اینجا مجموع سؤالهای هر سرفصل را بهدست میدهیم.
توضیح: شمارههای سؤالها بر اساس دفترچهء کد ۱ است، برای تطبیق کد ۲ با کد ۱، به این یادداشت بروید.
سرفصلهایی که مستقیماً مورد پرسش قرار گرفتهاند
درسی (مجموعاً: ۳۷ سؤال)
۱. ادبیات فارسی (۱) و (۲) ----- ۱۰ سؤال: ۲۵، و ۸۲ تا ۹۰.
۲. زبان فارسی (۱) و (۲) ------- ۱۰ سؤال: ۳۸ تا ۴۷.
۳. تاریخ ادبیات (۱) --------------- ۷ سؤال: ۴۸ تا ۵۴.
۴. زبان عربی --------------------- ۵ سؤال: ۹۰ تا ۹۵.
۵. زبان انگلیسی ----------------- ۵ سؤال: ۹۶ تا ۱۰۰.
غیر درسی (مجموعاً: ۶۳ سؤال)
۱. شاهنامه ----------------------- ۱۲ سؤال: ۱ تا ۱۲.
۲. بوستان ------------------------- ۱۳ سؤال: ۱۳ تا ۲۴، و ۵۶.
۳. گلستان ------------------------- ۱۲ سؤال: ۲۶ تا ۳۷.
۴. قابوسنامه --------------------- ۸ سؤال: ۶۱ تا ۶۳، و ۷۱ تا ۷۵.
۵. تاریخ بیهقی -------------------- ۷ سؤال: ۶۴ تا ۷۰.
۶. ادبیات معاصر ------------------ ۱۱ سؤال: ۵۵، و ۵۷ تا ۶۰، و ۷۶ تا ۸۱.
سرفصلهای غیرمستقیم
۱. آرایههای ادبی --------------- تقریباً ۴ سؤال: ۷، ۱۴، ۲۰، ۷۶.
۲. قرابت معنایی ---------------- ۱۳ سؤال: ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۲۲، ۵۶، ۶۳، ۷۰، ۷۵، ۷۷، ۷۹، ۸۱، ۸۲، ۸۳.
۳. دستور در متنهای کهن ---- ۶ سؤال: ۲۴، ۳۰، ۳۳، ۳۴، ۶۸، ۸۴.