المپیاد ادبی

نخستین وبگاه تخصصی المپیاد ادبی ایران

المپیاد ادبی

نخستین وبگاه تخصصی المپیاد ادبی ایران

المپیاد ادبی

دربارهء منابع

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸ ب.ظ

داوطلبان عزیز المپیاد ادبی

 ما در تلاش هستیم تا هر چه زودتر منابع المپیاد را برای دانلود در اختیارتان بگذاریم. امّا ممکن است کمی طول بکشد؛ چون باید تمامی منابع تهیّه و اسکن شوند. اسکن کردن منابع مرحله‌ای وقت‌گیر است. با این حال این کار را از هم‌اکنون آغاز کرده‌ایم و به تدریج فایل‌ها را بارگذاری خواهیم کرد. 

۹۲/۰۹/۱۳
المپیاد ادبی

نظرات (۷۷)

بارها گفته ام و بار دگر میگویم:
.
.
.
.
.
کارِتون 20
لنگش نیست
ممنوووووووون
بسیار بسیار ممنون
دس شما ندرده اخه حساب کردم اگه بخوام منابع اول و دوم رو بخرم باید یکی از کلیه هامو بفروشم با این وضع کاغذ و چاپ :))
جواب انتشارات ها رم اون دنیا میدیم اعضای محترم کمیته بدن با این منابع انتخاب کردنشون D:
سلام
من رفتم منابع رو خریدم (البتّه به غیر از برگ هایی در آغوش باد)
کلا پنجاه و هفت هزار تومن شد !
خودم تعجّب کردم !
سلام
این سیاست نامه را باید گزیده اش را بخونیم یا نسخه کاملش را ؟
آخه من یکی پیدا کردم به تصحیح دکتر جعفر شعار ، ولی گزیده بود .
پاسخ:
دکتر شعار یک گزیده‌ی سیاست نامه هم دارد که انتشارات قطره چاپ کرده، ولی منبع آزمون متن کامل «سیاست نامه» به کوشش ایشان است که انتشارات امیرکبیر منتشر کرده است.
چطوری 60 تومن شد؟
خیلی باس بیشتر بشه که :|
Sam اگر مرحله یک قبول شدی در بیا اینجا تا یه نکته ناب بهت بگم
از طلا داران پیشین:-)
سلام!
میشه لطف کنین غزلیات صائب رو لطفا زودتر بذارین!
با تشکر
میگمااا!
 یعنی الان شما فقط لنگ منابعین؟؟
 یعنی تمام منابع درسی رو تمام و کمال خوندین و فول ِفولین؟:|
دم شما گرم...
عاخه منابع درسی خالی بازیه ی هفته مونده ی مرور کوچول میکنیم حل میگرده!
لطفا اسم و فامیلتو بگو...مشتاقم پیگیر نتایجت باشم:-)
۱۸ آذر ۹۲ ، ۰۰:۳۷ به اونی که با من بود :دی
نمیشود هویت من مجهوله لکن من خودم امید ندارم قبول شم :))
مجلس تمام گشتو آغاز شد امتحان های ترم//ما همچنان منتظر منابع نشسته ایم :|
۱۹ آذر ۹۲ ، ۲۱:۲۵ عرفان باقری
دمتون گرم !!
یک دنیا ممنون !
:)
وا منابع امسال چقد آسونه:-):-):-)
۲۰ آذر ۹۲ ، ۰۶:۲۳ به شهرزاد
ببخشید حواسشون نبود توی تنظیمات درجه ی سختی گزینه ی Hard رو انتخاب کنن
داداش ما منتظریما... زودتر بزارین دیگه!  
سلام.چی شد پس؟
دیر میشه به خدا.امکان دسترسی به منابع رو نداریم...
من منابع رو دارم.برای بچه های عادی مثل خودم-آشنایی شون با آثارکهن کمه-زیاده.
دوستان اگه مثل من اید شروع کنین.اگه منابعو ندارین فعلا می تونین از سایت گنجور استفاده کنین:)
دوستان این عجلتون واسه چیه؟
اولا که تا سوم چهارم اسفند وقت هست...بعدشم اگر کسی بنیه و توان ادبی داشته باشه بدون خوندنم قبوله چه برسه با یک ماه دوره ی منابع
دوستان این ک وظیفه ی سایت نیست منابعو بزاره ... لطفا کمتر طبلکار باشید
ضمنا تا منابعو میزارن شما یکی شونو از دوستی آشنایی کتابخونه ای چیزی بگیرین بخونین دیگه

احمد راس میگه

ماشالله بعضیا چه رویی دارند

حقشونه اصلا دوستان اسکن نکنند

والله

ما برگ هایی در آغوش باد رو پیدا نکردیم.. شما تا کی میزارید منابع رو؟

نگار خانم یعنی اونایی که پیدا کردی رو خوندی که معطل اینی؟
پاسخ:
خیلی ممنونیم که این قدر به ما لطف دارید. ما هم دغدغه‌مان این است که منابع را هر چه سریع‌تر به دست شما برسانیم و ارزش هر روز رفته می‌دانیم. گروهی چند نفره به این کار پرداخته‌اند که همه هم دانشجو و شاغل هستند و زمان آزاد اندکی در اختیار دارند. فایل‌ها در حال آماده‌سازی هستند. امیدواریم کیفیت کار جبران صبر شما را بکند. 
سلام دوستان .میشه بگید زمان دقیق المپیاد کیه ؟می خوایم برنامه ریزی کنیم .مقسی میل فوا
مسافر@

سلام داداش.  احتمالا بهمن ماه
سلام
من کلاس دومی ام
میخوام بدونم الان برای خوندم منابع غیر درسی،دقیقا چیاشو باید خوند؟
معنا و مفهومشون؟
من گیج شدم نمیدونم چی کار کنم
ز @

سلام ز جان!  شما فعلا ادبیات1و2   . زبان فارسی 1و2 و عربی بخون ... فعلا واست کافیه عمو جون :))
دقیقا این منابع رو کی انتخاب کرده؟
توی دانشگاه هم هیچ دکترایی هم مصیبت نامه نمیخونه آخه.........
مدرسه ما 7 تا معلم ادبیات داره 5 تاشون فوقن یکی دانشجوی دکترا
هیچ کدومشون قبول نکردن حتی رفع اشکال کنن مصیبت نامه
اخرشم کمیته زحمت میکشه سوال الکی توش در میاره
مث سوالی که پارسال از زال و رودابه داده بودن
به جا خوندن داستانش با کارتونشو میدیدی تا جواب میدادی :))))
فرق المپیاد همینه.توالمپیادای دیگه هم همچین چیزایی هست.مثلاً تونجوم کلیییی هست.اقتضای المپیاد اینه :))
خب یکم عجله کنین بی زحمت من گفتم آقای خنجری دو روزه این منابع رو در اختیار ما میگذارن...دیدم خبری نیس رفتم چند تاشو از انقلاب تهیه کردم!
من سیاست نامه رو از انتشارات علمی فرهنگی گرفتم...کامله اونم..گزیده نیس!می ترسم قسمت بندی هاش متفاوت باشه!میشه بررسی کنین ببینین کدومش مد نظر باشگاهه؟!
پاسخ:
این چاپ گزیده است، نه متن کامل.
saghar@
مال منم غلمی فرهنگیه مشکلی نداره!
همون باب 7 و 41 :)
سلام نمیشه یه برنامه ریزی واس خوندن منابع در اختیار ما قرار بدید ی چیزی مثل برنامه ی تایستون .؟
Merci @md reza
وظیفه بــــود
@md reza :)))  
خنــــده داشــت؟ :|
:-o :/
والا :|
سلام.
1-متشکرم جناب گودرزی و سایر دوستانی که برای من معلوم الهویه نیستن طبیعتا_!_ هم به خاطر لینک سایت بسیجی که گذاشته بودید و من بعد از مدت ها تونستم کارناممو ببینم بالاخره و هم به خاطر لینک دانلود منابع.یه قضیه ای به شدت منو اذیت می کنه و اون هم تاریخ ادبیاته. تناقضات به شدت توش زیادی مثل سالها و ... مثلا یه نمونش همین کتاب الابنیه ص 18 یه نویسنده و یه قرن براش گفته ص45 یکی دیگه. من چجوری باید بخونمش:(   اصلا به نظرتون کنا بذارمش و وقتمو رو چیز دیگه ای صرف کنم بهتر نیست؟ چون مسلما مرحله 1 رو بدون اون هم میشه قبول شد.ممنون می شم راهنماییم کنید و اگ به نظرتون باید خوندش بهم بگید که با چه دیدی و چه روشی بخونمش بهتره.

2-بچه ها:
یه سوالی برام پیش اومده و اون هم این که دوستانی که رتبه شون تو این آزمون خوب شده بود احیانا منابع رو خونده بودن؟ 
من دهم شدم. صد البته که وقت نذاشتم برای خوندنش. ولی درصد نفر اول هم به شدت پایین بود که البته به نظر من این زیر سر سخت تر بودنش از المپیاد دانش پژوهان هم هست.
رتبه های برترش رو کجا زدن؟

3-نفر اول شیمی بسیج پارسال مرحله 2 دانش پژوهان رو قبول نشد به گفته ی یکی از دوستان.
افتخا کنید ولی دل نبندید که نتایجش سبک سنگه!

پاسخ:
برای معلوم الهویه شدن ما می توانید به بخش «دربارهء ما» مراجعه کنید.  من که الان پاسخ شما را می دهم سحر مهرابی هستم.
درباره «الابنیه توجیه نشده اید. «اسدی توسی» صرفاً کاتب کتاب است، مثل تایپیست آن. خیلی به ندرت نسخهء خطی کتابی به خط مولف آن موجود است. قدمی ترین تسخه خطی فارسی که در دست ماست اثری است به نام «الابنیه...» که موفق هروی نوشته و بعداً- چندین سال بعد- جناب اسدی توسی از روی آن نوشته.
توصیهء اکید من به شما این است که هیچ منبعی را حدف نکنید. اگر درنتیجه تاثیر نداشته باشد، در روحیه تان خواهد داشت. چون مدام فکر می کنید یک چیزی را همه خوانده اند و شما نخوانده اید. کسی نمی خواهد شما را آزار بدهد که از تناقضات و مبهمات کتاب سوال بدهد ( حداقل خیلی خیلی امیدواریم این طور باشد)
دربارهء المپیاد بسیج هم، ضمن احترام به تمام شرکت کنندگانش، چون منابع کاملاً مرتبطی نداشت خیلی ها شرکت نکردند و نشان دهندهء چیز خاصی نیست. یعنی نه سوالات و نه جامعه اماری متناسب با آزمون آتی نیست. 

منم این سوال زهرا رو دارم!
یعنی توتاریخ ادبیات 1 تناقض میبینم.یه بار قاچاقی -:دی-  رفتم سرکلاس ت.ادبیات یه نمونه دولتی که انسانی داشت،معلمه گفت فلان تناقض کتاب غلطه،تصحیحش کنین.خب پس مایی که خودمون داریم میخونیم واسه المپیاد یا کنکور،چیکار کنیم؟
زهرا@
باید خوند.الان نخونیمش برای 2چیکار کنیم؟این شتریه که در خونه همه مون می خوابه
پاسخ:
فکر نکنم کسی از تناقض های کتاب سوال بدهد. 
@زهرا
1.من المپیاد بسیجو دوم شدم تو کشور اما دریغ از ی کلمه خوندن.حرفتون درسه بدلیل تعداد کم شرکت کنندگان اصن معیار خوبی نیس.لااقل مرحله اولش
2.اگه دقیق یادم باشه موفق هروی الابنیه رو تالیف کرده.اما اسدی توسی کار رونویسش رو انجام داده.چون قدیما ک دستگاه کپی نبوده ی سری از علمای بیکار(:D)می نشستن کپی کتب بزرگ رو می نوشتن...
3.سوال دیگه ای بود تعارف نکنین...
در مورد تناقضات تاریخ ادبیات بگم بهتون که برید درس "ناصر خسرو" رو بخونید میفهمید تناقض ینی چی :)))+
در مورد خوندن منابع من هم نخونده بودم اصلن ولی رتبم 4 بود یهو شد 2 دوباره شد4 :))
حتی مسخرش این بود که گفته بودن ادبیات 1 و2 و سوالاش کاملن از ادبیات 3 بود!
ولی من نفر اول رو میشناسم اون کاملن منابع رو جویده بود :|
ولی در مورد سطح سوالات واضح بود که خیلی "مناسب تر" از مرحله دوم المپیاد اصلیه پارسال بود... ;)
منابع رو هم لطفا هیچ کدوم رو نخونده نذارید حتی مصیبت نامه
و از جمله اگه مث پارسال کنن وقت افزونی رو شعرای ابتهاح و اخوان بذارید :)
راسی سراغ تناقض و قلت علمی رو از فصل 2 روان شناسی بگیرید
و این که بیشتر غلطای تاریخ ادبیات تو نقدای ادبیه که اصن یه جاهایی چرت و پرت نوشته
(با کمال احترام نسبت به دکتر یاحقی)
یه نگاه ب کتاب های سبک شناسی بندازیذ...
دیگه نکته ای اگه جا گذاشتم شرمنده

شما همتون انسانی اید؟
ریاضی نبود؟؟؟؟

@خانم مهرابی عزیز

ممنون.ممنون.ممنون!

من چند وقته دنبال یه ردی نشونی چیزی از خانم پریا حسینی مدال طلای سال 85 این حدودا هستم.شما می شناسیدشون؟

و یک چیز دیگه: من به شدت نگران تهرانی نبودن و توفیق شرکت در کلاس ها نداشتنم هستم. به جاست خدایی.نه؟!

 

 

 

@طاهره

مرحله 2 تاریخ ادبیات دو اِ. اون خیلی دوست داشتنی تر از یکشه.خدایااااااااااااااااا

این یک از پارسال تو حلقم گیر کرده.اه! من یه پیشنهادی دارم طاهره یا هر کس دیگه ای که می خواد بخوندش یه جوری برنامه بریزیم که درس به درس بیایم اشکالامونو بپرسیم و به قولی تبادل اطلاعاتی باشه.

@امین

ایشالله همین نتایج تو المپیاد اصلی آقا. جزو طلاها ببینیمتون

اوهوم.مسئله ای که بیان شد رو به شدت قبول دارم ولی در هر صورت شایستگی رتبه های بالاش هم قابل اغماض نیست.

@ بچه ها!

یه حسی دارم.نمی دونم بگم خوبه یا نه. ولی وقتی می رم و بچه های نقره و برنزو می بینم...اونایی که حتی مرحله 2 هم قبول نشدن...

 

تازه تو این مدت خیلی از آدمایی که جزو خوب های زندگی ام بودن رفتن و نیست شدن.

هوووووووووووووووف

بی خیال . فکر کنم نباید این لحظه ها رو با این جور حرفا خرابش کنم.ولی چه کنم؟ دله دیگه.می گیره خب!

دلم می خواد یکی بیاد محکم وایسه بگه :

بلند شو احمق.همه چیز درست می شه.( +لبخند ملیحِ!)

 

این روزا همش یه نکنه ی عوضی مثل بغض خفتم کرده و نمی ذاره زندگیمو بکنم. مدرسه رو ول کردم اگه نشه و نتیجه نگیرم  نمی دونم چی کار می کنم.

 

شما ها چه می کنید؟ چه طور با مدرسه کنار میاید؟

 

پاسخ:
خانم زهرای عزیز، امیدوارم این پاسخ را ببینید.
درست است که در تهران امکانات و کلاسهایی هست که در شهرستان نیست، ولی نه کلاس رفتن و حتّی صرف هزینه های بالا برای معلّم خصوصی قبولی کسی را تضمین کرده، نه خواندن به تنهایی و بدون معلّم راه پیشرفت کسی را بسته. خیلی از ما و حتّی بعضی قبولیهای سال پیش-بدون معلّم درس خواندیم و حتّی کسی برای رفع اشکالمان نبود. مسلّماً وجود معلّم تاثیرات خیلی مثبتی برای ما می داشت، ولی گاهی نمی شود دیگر. این تفکر فقط اضطراب را بیشتر می کند.
وبگاه ما در پی عدالت برای همۀ بچه های ادبیات دوست است. ما به پرسشها و اشکالات شما تا حدّ توانمان پاسخ خواهیم داد. 
دیگر این که با این که می دانم قبولش برای داوطلبان این مرحله سخت است، ولی بهتر می دانم به شما و هر کسی که ترسها و نگرانیهای شما را دارد این را بگویم: هدف المپیاد طلا نیست. طلای المپیاد به رغم ارزشش این قدر مهم نیست که دید ادبی و تحوّلی که در ذهن و نگاه شما به ادبیات اتّفاق می افتد. من دانش آموزان زیادی را دیده ام که به قول شما حتّی مرحله دوم هم قبول نشدند، ولی به دنبال علاقه شان رفتند و تبدیل به افراد شاخص رشته شان شدند، و طلاهایی هم هستند- چه فراوان- که دورترین رشته ها را به ادبیات و انسانی می خوانند و طلایشان بعد از مدّتی فقط یک خاطره است. من دانش آموزی ادبیات را درک کرده است، به هدف رسیده می بینم. جوانی طولانی تر از این است که هست و نیست خود را فقط در یک فرصت مثل المپیاد ببینید و کوتاه تر آن است که با این جور غصه ها هدرش بدهید. 

۰۱ دی ۹۲ ، ۱۷:۱۲ ز. علیزاده
زهرا@

سلام* من که فعلاً دارم درسایِ مدرسه رو میخونم، چون حجم درسا زیاده... [اَگه انسانی باشید میتونید درک کنید چی میگَم]  
اگه برنامتون رو تنظیم کنید با روزی 6 ساعت خوندن هم ب درس میرسید در حد امتحان نهایی هم میتونید تا موعد المپیاد همه مناب رو 3 بار بونید!
اتفاقا واسه بچه های انسانی به نظرم شرایط بهتری هست.لاقل المپیاد در راستای رشته شون هست و خیلی بیشتر از ما ها به کنکورشون کمک می کنه. منابع درسی شون هم کتب خودشونه نه مال یه رشته ی دیگه.

به هرحال این شرایط واسه همه مون سخت تر از بقیه اس. خدا کنه این وسط کاری نکنیم که بعدا پشیمون شیم
زهرا@
ینی برای مرحله دوم اصلا نمیخواد ت.ادبیات1بخونیم؟؟
پیشنهادخوبیه!
سخت نگیر دوست عزیز:))
اولاً که قبول میشیم،نشد هم،نشده!یه سال کامل وقت داریم برای درس خوندن!!
نهایی رو هم یه کاریش میکنیم!مثلا من حسابان و شیمی و فیزیکو خرد خرد میخونم،بقیه ش هم که آبه!بالاخره کسی که المپیاد رو انتخاب میکنه باید پیه یه چیزایی رو به تنش بماله!
بابا المپیاد شیرینه،حتی اگه قبول نشیم!به نظرم چیزی که آدم این وسط بدست میاره خیلی بیشتر از چیزیه که از دست میده!استقلال-به معنی گسترده-،مسئولیت پذیری و و و...
بلند شو احمق.همه چیز درست می شه.[درحالت ایستاده،بالحن محکم و لبخند ملیح]:)))
با سلام و سپاس از سایت مفید و جامع شما
منبع مصیبت نامه که گفته اند اغاز داستان منظود دقیقا کجای کتاب است.
با سپاس فراوان
۰۵ دی ۹۲ ، ۰۲:۱۳ سین‌دال
به نظرِ من، دوستانی که از رشته‌های ریاضی و تجربی تصمیم به جدّی خوندنِ المپیاد ادبی دارن، نگرانِ امتحان نهایی‌شون نباشن. شما می‌تونید با یک برنامۀ صحیح، با روزی یک ساعت فقط و فقط از رویِ کتاب درسی خوندن - و نه کتاب‌های کمک‌آموزشی - کارتون رو برایِ امتحانات نهایی بسیار ساده کنید. اگر با برنامه درس بخونید یک ساعت درصدِ کمی از زمانِ مفیدِ شما برایِ درس خوندنه و اضطرابتون برایِ زمانِ مرحله دو رو هم کم می‌کنه.

نگران نباشین. وقت برایِ خوندن منابع زیاده. فقط شما باید این زمان رو مدیریت کنین.

موفّق باشین.
@طاهره

جووووووووووون! ایول داری دختر.مرسی!

من حرفاتون مبنی بر هدف نبودن طلا رو درصد خیلی زیادی قبول دارم.چون هیچ وقت ادبیات رو با المپیاد آغاز نکردم و به المپیاد هم ختمش نمی کنم.
برای من این المپیاد تجربه ی خیلی خوبی برای بزرگ شدن -خوب بزرگ شدن- و یاد گرفتن به معنای واقعی بود. قبل از المپیاد همیشه از ادبیات کهن فرار می کردم و با منطق خاص خودم سینه سپر می کردم جلوش و هر جا بحثی چیزی در موردش بود داد سخن سر می دادم  در مقابلش و ....

هیچ وقت فراموش نمی کنم باب تواضع گلستان پارسال رو که موقع خوندنش چه قدر اشک ریختم و چه قدر مسیر زندگی منو عوض کرد حضرت سعدی!

خلاصه این که قبولتون دارم.بدجور هم قبولتون دارم.انشاءالله که کنار همه ی این ها نتیجه ای رو که می خوایم هم می گیریم.
سلام.باب تواضع مال بوستان بود نه گلستان.بازم به سعدی!
خواهش میکنم!
راستی تاریخ ادبیات رو شروع کنیم؟؟؟من هرچی بیشتر میخونمش کمتر یاد میگیرمD:
شروع که کردیم.
تا دو هفته دیگه باید تمومش کنیم دیگه.وقت نداریم زیاد
سلام دوستان خوبید؟دارم از المپیاد ناامید میشم.آخه هنوزمنابع  المپیادو کامل پیدا نکردم.دانلودم تا اطلاع ثانوی ممکن نیست.شما نمی دونید زمان دقیق المپیاد کیه ؟حداقل یه نگاهی بندازم.ای بگم چی بشن این مناطق محروم
پاسخ:
چرا دانلود ممکن نیست؟
سلام،چون اول اینکه سرعت خیلی کمه.و اینکه حجم کتابا زیاده فک نکنم دانلودمون برسه.
اسکن و انتشار کتابهای چاپی که ناشرانش حی و حاضرند کاری غیراخلاقی و غیرقانونی است.
پاسخ:
1. گردانندگان سایت کوچکترین منفعت مالی از این قضیه نمی برند.
2. منابع در همۀ شهرها در دسترس نیست. حتّی در شهرهای بزرگ و مراکز استانها هم همۀ منابع یافته نمی شوند.
3. هزینۀ خرید منابع حدود 70 هزار تومان می شود.
4. ما فقط بخشهایی از کتاب را که در امتحان می آید اسکن کرده ایم.
5.اگر راه بهتری می شناسید که مطابق با اخلاق هم باشد و عدالت آموزشی نیز حفظ شود، ما را از نظراتتان بهره مند کنید.
بحث بر سر منفعت مالی شما نیست، بحث بر سر حق و حقوق ناشر و مؤلف و مصحح کتابهاست. شما احتمالاً خود هم دستی در تألیف داشته باشید و بتوانید درک کنید برای یک مؤلف چقدر سنگین است این که بی‌اجازه آثارش به صورت فایل دربیاید و پخش شود. می‌شود از انتشاراتی‌ها اجازۀ رسمی گرفت مثلاً یا لااقل به طور موازی با باشگاه مذاکره کنید که راه‌حلی قانونی و اخلاقی برای این مسأله پیدا کند. مثلاً بخش‌هایی از منابع که انتخاب شده به صورت کپی به مراکز آموزش و پرورش مختلف ارسال شود، می‌دانم که کار زمان‌بر و پرهزینه‌ای است، اما بعید می‌دانم باشگاه و هم‌چنین آموزش و پرورش نتوانند منابعش را تأمین کنند تا لااقل چند سال بعد این مشکل از میان برداشته شود. بحث عدالت آموزشی درست، کار شما به دانش‌آموزان مناطق محروم‌تر کمک می‌کند، اما فکر می‌کنم تعداد زیادی از کسانی هم که از این منابع بهره می‌برند دانش‌آموزان تهرانی و بعضاً از مدارس غیرانتفاعی معروف و در نتیجه متمولند که توانایی تهیۀ کتابها را دارند اما مسلماً از راه راحت‌تر استفاده می‌کنند. و این که عدالت آموزشی، که متولی‌اش من و شما هم نیستیم البته، دلیل خوبی برای بی‌عدالتی در حق دیگرانی که از راه تألیف و نشر ارتزاق می‌کنند نیست. 
قانون نصفه و نیمۀ حق مؤلف در مملکت ما دارد به یک شوخیِ از سر شکم‌سیری تبدیل می‌شود. انتظار من این است که در جمعهای فرهیخته حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع وجود داشته باشد.
پاسخ:
[سیاوش گودرزی:]
حرف شما را کاملا قبول دارم. وضعیت وخیم مالی ناشران با نشر غیرقانونی و الکترونیک آثارشان که کوچکترین نفعی به ایشان نمیرساند، کار درستی نیست و برقراری عدالت آموزشی نیز وظیفهء ما نیست. طی مذاکرهء ابتدایی‌ای هم که با مسؤولان باشگاه دانش‌پژوهان داشته‌ایم، ایشان نیز درصدد راهی قانونی برای برقراری عدالت در دسترسی به منابع هستند؛ چراکه این بی‌عدالتی در المپیادهای دیگر نیز وجود دارد و مختص منابع ادبی نیست.
ما نیز به‌نوبهء خود تضییع حق ناشران را کاری ناقض غرض در بحث انتشار علم و ادب و فرهنگ می‌دانیم؛ امّا چرا دست به چنین کاری زده‌ایم؟
اوّل: ما برای آنکه اندکی ماهیت کارمان با وبگاه‌های نشر غیرقانونی الکترونیک تفاوت کند، لینک دانلودها را فقط در زمان منتهی به آزمون، در دسترس می‌گذاریم تا امکان سوءاستفاده اندکی کمتر شود؛
دوم: ما خود در کلاس‌های خود، دانش‌آموزان را تشویق و گاهی (در شرایط وجود شرایط مالی مناسب) الزام می‌کنیم که اصل کتاب‌ها را خریداری کنند؛
سوم: در نظر داشته باشید که وجود نداشتن منابع برای دانلود، نفع چندان زیادی عاید ناشران نمی‌کند؛ چرا که در تمام سالهای پیش، بصورت یک سنّت، مدرّسان المپیاد از کتابخانهء دانشگاه یا کتابهای شخصی خود، بخشهای مورد نیاز را کپی کرده، دراختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند. درضمن، بسیاری از دانش‌آموزان متمول یا علاقه‌مند، حتی با وجود کپی (و اکنون: فایل اسکن‌شده)، خودبخود کتاب‌های منبع‌شده را از بازار می‌خریدند و می‌خرند؛
چهارم، طرح پیشنهادی حضرتعالی (که آموزش‌وپرورش منابع را کپی و ارسال کند): این طرح دقیقا چه تفاوتی در احقاق حق ناشر ایجاد می‌نماید؟ حتی اگر به این طرح اضافه کنیم که آموزش‌وپرورش، کپی منابع را فقط به مدارس و مناطق محروم بفرستد، باز هم طرحمان کامل نیست چراکه تشخیص وضعیت مالی دانش‌آموز، تنها با رده‌بندی مدارس سنجیدنی نیست.
+
اما درمجموع، از اینکه این دغدغه را دارید و با ما هم در میان گذاشتید، بسیار سپاسگزاریم.
اگر راه حل بهتری به‌ذهنتان می‌رسد، حتما به ما بگویید تا درضورت امکان به باشگاه منتقل کنیم.
آقای گودرزی عزیز، همکلاسی و رفیق قدیمی. ممنون از توجه و پاسخ و حساسیتتان. یک نکته این که پیشنهاد من پیشنهادی برای احقاق تام و تمامِ حق ناشران نبود، مسأله این است که کپی کاغذی قطعاً بسیار کمتر از کپی الکترونیک امکان انتشار دارد و به همین خاطر ضربۀ کمتری به ناشر می‌زند. در هر حال، فکر می‌کنم اولین قدم برای این که بالاخره، شاید بعد از سالیان سال، قانون حق مؤلف در این مرز و بوم رعایت شود این است که حساسیت افراد نسبت به آن بالا برود و فرد فردِ شهروندان نسبت به این موضوع اخلاقاً احساس مسئولیت کنند. بلکه این حساسیت فردی به حساسیت جمعی و اقدامِ نهادهای اجرایی و سیاست‌گذار بینجامد. فکر می‌کنم بیشترین و زیربنایی‌ترین کاری هم که از دست من و شمای معلم برمی‌آید، ایجاد این حساسیت در بچه‌هاست. چه خوب که شما هم همین رویه را پیش گرفته‌اید. 
شاد و موفق باشید. 
سلام چقدر دیگه طول میکشه منابع رو بزارید
کیا همه منابع رو خوندن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملت شریف المپیاد خوان:)))
یعنی میشه منم طلا بیارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اره بابا سمیرا توکه اینقدر میخونی ان شا الله قبول میشی نترس باشه؟راستی برا منم دعا کن.
باشه حتما.مرسی از امیدوار کردنت.
فردا المپیاد هست وبنده لای کتابارو هم باز نکردم!
ی قانونی هست ک میگه همه هییچی نخوندن
و ی قانون دیگه هم هس ک همه همو خر فرض میکنن
:))
چقد آسون بود!!!!!!!!!!




اسون نبود مسخره بود
۰۷ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۱۳ آریـــن ....
:))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی