المپیاد ادبی

نخستین وبگاه تخصصی المپیاد ادبی ایران

المپیاد ادبی

نخستین وبگاه تخصصی المپیاد ادبی ایران

المپیاد ادبی

پاسخنامۀ بخش غیر درسی آزمون آزمایشی

چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۵۳ ب.ظ

برای مشاهدۀ پاسخنامۀ آزمون به ادامۀ مطلب بروید.

  1. 4
  2. 4
  3. 2
  4. 4
  5. 4
  6. 4
  7. 4
  8. 4
  9. 2
  10. 4
  11. 2
  12. 3
  13. 3
  14. 4 و 1 (تصحیح شد)
  15. 1
  16. 2
  17. 2
  18. 3
  19. 2
  20. 4
  21. 2
  22. 3
  23. 2
  24. 4
  25. 3
  26. 2
  27. 3
  28. 3
  29. 3
  30. 4
  31. 3
  32. 2
  33. 3
  34. 1
  35. 3
  36. 2
  37. 3
  38. 3
  39. 4
  40. 4
  41. 3
  42. 3
  43. 2
  44. 1
  45. 1
  46. 4
  47. 2
  48. 3
  49. 2
  50. 4
  51. 4
  52. 3
  53. 2
  54. 4
  55. 1
  56. 2
  57. 4
  58. 1
  59. 2
  60. 3
  61. 4
  62. 4 (تصحیح شد)
  63. 3
  64. 4
  65. 1
  66. 4
  67. 2
  68. 2
  69. 4
  70. 4
  71. 1
  72. 4
  73. 3
  74. 1
  75. 1
  76. 4
  77. 2
  78. 1
  79. 2
  80. 2
  81. 3
  82. 1
  83. 2
  84. 2
  85. 3 (تصحیح شد)
  86. 2
  87. 4
  88. 2 و 1
  89. 3
  90. 3
  91.  این سوال جا افتاده است.
  92. 2
  93. 4
  94. 3
  95. 1
  96. 1
  97. 4
  98. 1
  99. 2
  100. 3
۹۲/۰۲/۱۱
المپیاد ادبی

نظرات (۴۳)

واقعا ممنون...
پاسخ:
خواهش :)
مرسیییییییییییی.
پاسخ:
خواهش :)
ببخشید چقدر میشه به این جواب ها اطمینان کرد؟
حس میکنم چند تاییشون غلط باشن
البته نظر استادم هم به غلط بودنشه
پاسخ:
اگر به سوالی اعتراض دارید شمارۀ سوال و اعتراضتان را بنویسید. مسلّماً اگر به درست بودن پاسخی اطمینان نداشته باشیم آن را در این سایت نمی نویسیم.
انگلیسی و عربی خارج از منابع ِ غیر درسی هم سوال ازشون میاد یا صرفن دانش ِ کتب درسی کمک میکنه به پاسخ دادن ِ سوالات ِ منابع غیر ِ درسی؟ روال سوالات عربی و انگلیسی در المپیادهای سنوات قبلی چه طور بوده؟
پاسخ:
باز هم تاکید می کنیم بر این که از سالهای گذشته تا حالا کمیته تغییر کرده و در نتیجه شیوۀ کارشان هم عوض شده است. امّا احتمالا پرسشها محدود به منابع تعیین شده خواهد بود.
باز هم مثل همیشه ممنونم.اگر امکان دارد لطفا پاسخ تشریحی آزمون را بگذارید.اگر این سوالات آزمون اصلی بود می شود لطف کنید پاسخ دهید با توجه به روال سال های قبل حدودا کف چه قدر بود؟
پاسخ:
به رغم میلمان، فرصت نوشتن پاسخ تشریحی را نداریم ولی اگر سوالی در مورد آزمون دارید پاسخگو خواهیم بود.
کف آزمون را دواوطلبان تعیین می کنند. از کف آزمون سالهای گذشته هم بی خبریم.


سلام...یه دنیا ممنون....پاداشتون با خدا...دعا کنید قبول بشیم اگه به صلاحمونه.:)
پاسخ:
سپاسگزاریم.
امیدواریم شما هم به‌هرآنچه به‌صلاحتونه و شایستگیشو دارید برسید :-)
رضا سهرابی را دعا کنید...
نوعِ "را" را در عبارتِ «رضا سهرابی را دعا کنید...» مشخص کنید.
حرف اضافه.برای زضا سهرابی.....
سلام، خسته نباشید.
میشود لطفا سوال 85 را توضیح دهید؟ 
با تشکر
پاسخ:
سلام.

گزینهء صحیح ۳ است.

واژه‌های ایهام‌دار:
۱- بی‌برگ (بی‌سروسامان - بی برگ درخت)
۲- نالهء عشاق، ره بیداد (علاوه بر معنای ظاهری، نام‌هایی در موسیقی نیز هستند)
۴- سایه (نام شاعر - سایه (دربرابر خورشید...))

تو گفتارِ عامیانه نشانه مفعول هم می‌گیم.

فک میکنم جمله چهار جزیی گذرا به دو مفعوله و رای مفعولیه!!
البته فک کنم...

فک کنم مفعولیه. فعل مرکب نیست؛ دو مفعولیه. به خاطر همین می‌شه مفعول ِ اوّل رو با حرف اضافه هم آورد: برای رضا دعا کنید.

مث مثال مبتذل: دیوار را رنگ بزنید ---> به دیوار رنگ بزنید.

                      رضا را دعا کنید --->  برای رضا دعا کنید.

در حضور پیر من این ماجرا بگو ینی چی دوستان؟

پاسخ:
«ماجرا» این جا یعنی جدال و داوری.
تیغ اگر چون کوه بر بالای سر باشد مرا ایهامش کجاس؟
تیغ به معنای چیز برنده /به معنای قله

در موردِ سوالِ پنج، مُشکین و طغرا تناسب‌ می‌سازند، به دلیلِ عطرآگین کردنِ نامه‌هایِ شاهانه در زمانِ حافظ.
تناسبِ شیطان با «پناه گرفتن» است آیا؟!


گوشۀ تاجِ سلطنت شکستن هم دو وجهِ معنایی دارد، یک این‌که به سلطنت هم اعتنایی نمی‌کند و دو این‌که گوشۀ تاجِ سلطنتش را به نشانۀ تفاخر بالا می‌دهد. معنیِ شکست دادن را از وجهِ نخست برداشت کرده‌اید؟

با سپاسِ بسیار.

پاسخ:
پناه گرفتن اشاره دارد به «استعاذه» با گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم»
در مورد پرسش دوم هم بله، از معنای دوم این گونه برداشت می شود.
خانه ٱرایی نمی آید زمن همچون حباب چرا ایهام داره؟

کلید 3ـس، یعنی ایهام نداره.

تناسبِ مُشک و طغرا غلط است؟


منظورتان معنایِ اول است دیگر؟ این‌که برتر از تاج سلطنت است معنیِ شکست دادن می‌دهد..؟


ماجرا، به معنایِ امروز خودش در بیت معنی نمی‌دهد؟

پاسخ:
کلمات تناسب دار «طغرا» و «مثال» هستند.
رضا سهرابی را دعا کنید جدّاً گذرا به مفعوله یا دو مفعول؟!؟ فکر میکنم چون دعا کردن یعنی دعا رو انجام دادن، باید طبق استاندارد کمیته دو مفعولی بگیریم؛ و مخصوصاً با توجه به اینکه قابل بسط هست؛ مثلا رضا را دعای جانانه ای کنید. 
نظر اساتید سایت چیه؟

گذرا به مفعول و متمم است. دعا «ی» نکره هم می‌گیرد. «رضا را» هم معنیِ «برایِ رضا» می‌دهد.

کتاب زبان فارسی انسانی  درس 26 ص183
سین دال درست می گه
آرام و خواب جهان را سبب تویی      زان شد کنار دیده و دل تکیه گاه تو

کجاش لف و نشر داره؟
پاسخ:
دیده جایگاه خواب است و دل جایگاه آرام.
سوال 73 ،شکسته بیابان چه معنی ای میده؟
س.د. گرامی! منظور از رضا، مفعول اون فعل هست نه اینکه به خاطر رضا. یعنی میشه مثلاً به جای رضا، هر اسم دیگه‌ای گذاشت. 
ناداننده بیابان شکسته یعنی بیابان ویران!
ویران با خشک خیلی فرق میکنه؟!

به نظرم سوالاتون استاندارد نبود!!شایدم واسه من سخت بود.
نه ویران در مورد بیابان، به نظرم همون خشکه! ولی خوب کسی که بدونه معنی لغوی شکسته میتونه ویران باشه اون سوالو درست جواب میده. 
در مورد بعضی از سوالا موافقم که استاندارد نبودن ولی باید برای امتحان فردا منتظر سوالات نا-استاندارد تری باشیم!

۱۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۴۹ گستاخ کابلخور (ربطی به زابلخور نداره)
◘○×به سین دال و المپیادی نام؟ و باقی دوستان:
قال محمد سامان جواهریان:"در کتاب زبان فارسی ساختگرای شما، برای یافتن نقش واژه ها، تاویل روا نیست." که یعنی "فلانی را دعا کنید" برعکس ادبیات که تاویل میشه که "برای فلانی دعا کنید" اینجا باید همون عادی بررسی مبشه و درنتیجه میشود گذرا به دو مفعول. درست مثل "فلانی دیوار را رنگ زد" که تاویل میشه "به دیوار رنگ زد" ولی تو زبان فارسی نمیشه و گذرا به دو مفعول میشه.
× اعتراضی به پاسخنامه دارم:
پرسش 15: در گزینه ی یک واژه ی راحت به معنی راحتی است و اسم مصدر است و درنتیجه در این مصدر یا اسم مصدر دیده میشود.(این هم قال محمد سامان جواهریان!)

گستاخ درباره اعتراضت موافقم

با سلام و تشکر فراوان!

توضیحاتی درباره سوالات عربی ارائه دادم؛ شاید برایتان مفید باشد.
اگر اشکالی داشتند لطفاً اطلاع بدهید.

در ضمن کسی می‌داند سوالات ۱۱ و ۱۲ از کدام منبع شرح شده اند؟؟

و من الله توفیق ...

بله، من ساختِ گشتاری و عامش رو ذکر کردم. با توجّه به نقطه‌نظراتِ کتابِ زبان‌فارسیِ دبیرستان، دو مفعولی‌ست.

با اعتراضِ شما در موردِ مصدر و حاصل‌مصدر موافقم.

ببخشید. این بیت سوال بیست و دو: درین حدیقه ی گل صائب از مروت نیست/ که غنچه ماند در جیب دست رغبت ما
چه مفهومی رو بیان میکنه؟ اگه فرض کنیم سه گزینه ی دیگه میگن که لازم نیست آدمی دنبال کامجویی و آرزوهاش باشه، گزینه ی سه دقیقا ضد این سه تا میشه چون داره از این وضعیت گل نچیدن گله میکنه؟
پاسخ:
غنچه ماندن دست مشت کردن آن است. یعنی حیف است که در این باغ گل چیزی نچینی. بتابراین پیام این بیت بهره بردن از زندگی است.
در جواب آقای هادی صفری،

 سوال 11 و12 از کلیله ودمنه هستند.
دوستان المپیادی، شاهنامه رو با کدوم شرح خوندین؟
سلام، چه اشکالی در معنی جمله زیر وجود دارد؟
بحسن سیرت و طهارت سریرت من واثق باش: به نیکرفتاری و پاکی باطن من اعتماد کن.
پاسخ:
کلمه ای که معادل رفتار باشد در جمله وجود ندارد. سریرت و سیرت هر دو به معنای باطن  سرشت هستند.
سلام. خسته نباشید. به نظر شما چند درصد واسه این آزمون خوبه
در سوال سی و یک: چرا گزینه ی سه باید غلط باشه و گزینه ی چهار صحیح؟ خب توی چهار که داره میگه ریاضت برای خالص کردن طلاست درحالی که روبه روییش میگه ارزش طلا رو میخوام تعیین کنیم. بعد هم که توی گزینه ی سه دو بیت در مثنوی پشت سر همند هم هستند.
من با بعضی جوابا مشکل دارم . به نظر یه سری از جوابا غلطن .
یه سوال : این امتحان درصد سختیش چه قدر بود ؟

سوال و گزینه سه چرا درسته؟ معنیش چیه؟
گزینه 1 مگه گوش تاج سلطنت شکستن به معنی بی اهمیت بودن نسبت به قدرت و ثروت دنیایی نیست ؟
ههههههههههههههه...چقدر راجع به اسم من براتون سوال پیش اومده:)

رضا سهرابی را دعا کنید فکر میکنم 2 جزیی با مفعوله...هر چند دیگه گذشت...تموم شد...آخیش
پاسخ:
منظورتان سه‌جزئی با مفعول است. بله، به‌نظر ما نیز فعل «دعا کردن» در این جمله مرکب و گذرا به مفعول است.
بله بله سه جزیی ببخشید...
ولی بعضی دوستان میگن چهار جزیی با دو مفعوله...نیست؟
پاسخ:
فعل «کردن» می‌تواند دو مفعول بگیرد؟!
درست است...ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی