المپیاد ادبی

نخستین وبگاه تخصصی المپیاد ادبی ایران

المپیاد ادبی

نخستین وبگاه تخصصی المپیاد ادبی ایران

المپیاد ادبی

یادداشتهایی دربارۀ دورۀ تابستانی المپیاد 1

چهارشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱ ق.ظ

 سلام.

   در این نوشته دربارۀ چند و چون دورۀ تابستانی المپیاد ادبی توضیح می دهیم.

   در دورۀ تابستانی مباحث مختلفی توسط چند استاد تدریس می شود که برخی از آنان اعضای اصلی کمیتۀ المپیاد و بعضی مدعو هستند. این مباحث متغیّرند، ولی از جملۀ آنها می توان به متون نظم، متون نثر، نقد ادبی، ادبیات داستانی، آیین نگارش و زبانشناسی اشاره کرد. بعد از اتمام کلاسها، از این مطالب تدریس شده امتحان گرفته می شود. پایان دوره یک مصاحبۀ شفاهی وجود دارد. این مصاحبه با حضور مدرسان و اعضای کمیته خواهد بود. معمولا م دمصاحبه بلافاصله بعد از اتمام کلاسها برگزار می شود؛ ولی سال گذشته با یک ماه فاصله و در شهریورماه انجام گرفت. براساس نمرۀ مصاحبه و نمرۀ امتحانها، نفرات برتر مشخص می شوند. مدالهای طلا بین دوازده تا هجده هستند، دوازده مدال طلا قطعاً به دانش‌آموزان رشتۀ انسانی اختصاص دارد. شش مدال دیگر سهم رشته‌های دیگر است؛ به شرط این که نمرۀ آنان از آخرین طلای انسانی‌ها بیشتر شده باشد.

چند نفر از دوستانی که در دورۀ کمیتۀ فعلی در دوره شرکت کرده و مدال گرفته‌اند، لطف کردند و یادداشتهایی دربارۀ دورۀ تابستانی  نوشتند. در روزهای آینده به تدریج این یادداشتها را منتشر خواهیم کرد.

در ادامه، یکی از این یادداشتها را می خوانید که دوستان محترم، خانمها عطیه کریمی (مدال نقرۀ دورۀ بیست و پنجم) و هانیه سمندری (مدال طلای دورۀ بیست و پنج) نوشته اند.

     به نام خدا

   دوره، تکه ی ویژه ای از زندگی ست؛ شاگرد استادهای کمیاب بودن، نگاه جدید به تمام چیزهایی که تا حالا مدرسه ای دیده ایم شان، و یادگرفتن هایی که شاید فکرشان را نکنیم.

   گمانم میشود با بعضی دانستن ها و زمینه های ذهنی ساختن برای خود، این روزها را بهتر کرد.

   در مورد آشنایی با متون نثربه نظر میرسد منابعی که تا کنون خوانده‌اید، کفایت کند. امّا داشتن یک نگرش علمی و تقریبا همه‌جانبه به روندی که شعر فارسی تا به امروز طی کرده، بر همه لازم است و شناخت عواملی که در هر دوره آن راتغییر داده‌اند، توقّع زیادی از بچه های دوره نیست. خوب است نمونه هایی از شعر هر دوره و هر سبک از شاعران شاخص هر عصر (به ویژه شاعران معاصر) خوانده باشید. (منظور از «همه‌جانبه»، لحاظ سیر تاریخی و اجتماعی این فرآیند -در کنار مطالعه‌ی آن از زاویه‌ی ادبیات- است.)  نیز خواندن رمان هایی به عنوان نمونه از سبک های متفاوت ( مثلا جریان سیال ذهن، رمان های اعتراف گونه،سبک واقع گرایی و ... ) قطعاً سطح مباحث مطرح‌شده در باب ادب داستانی را بالا خواهد برد.

   کتاب هایی که معرفی خواهند شد، گزیده از منابعی هستند که اساتید در دوره ی سال پیش به ما معرفی کردند؛ پیشنهادی برای آشنایی با شاخه هایی از ادبیات که شاید تا کنون کم تر بر آن ها تمرکز کرده اید. (لازم نیست در روزهای مانده به دوره، آن ها را کامل بخوانید. تورق و حتا تنها شنیدن نام آن ها هم خوب است) :

1- در آستانه رستاخیز: رساله ای در باب دینامیسم تاریخ ( امیرحسین آریانپور )

2-ادبیات چیست؟ ( ژان پل سارتر- ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی )

3-از ادبیات تطبیقی تا نقد ادبی ( طهمورث ساجدی )

4-ریخت شناسی قصه های پریان ( ولادیمیر پراپ – ترجمه فریدون بدره ای )

5-تاریخ نقد ادبی ( رنه ولک – ترجمه سعید ارباب شیروانی )

6-ساختار و تاویل متن ( بابک احمدی )

7-نقش بر آب ( عبدالحسین زرین کوب )

8-با چراغ و آینه ( محمدرضا شفیعی کدکنی )

اگر خواستید یکی از این کتاب ها را انتخاب کنید و بخوانید، با چراغ و آینه مطالب خیلی لازمی برای دانستن دارد. با باقیِ کتاب های دکتر شفیعی کدکنی و نیز تالیفات دکتر شمیسا و دکتر پورنامداریان هم که آشنایید و به گفتن آن ها نیازی نیست.

در آخر: خودِ روزهای دوره را خدا آفریده است برای مدام کتاب ها و مقاله های خوب خواندن.

این هفته را برای –تقریبا- یک ماهِ پیش رو، نه مطالعه، که استراحت کنید!

با آرزوی روزهای خوب برایتان؛

دوره ی خوبی داشته باشید...

 

 

                                                                         

۹۲/۰۳/۲۹
المپیاد ادبی

نظرات (۴۰)

سلام
واقعا مرسی بابت این راهنمایی ها
فقط یک سوال
گفته شده باید یه اطلاعات اجمالی و همه جانبه داشته باشید
بعد این کتابایی که گفته در راستای همون اطلاعاتیه که گفته شده؟
پاسخ:
بله. ولی واقعا لازم نیست همۀ انها را خوانده باشید یا از نخواندنشان وحشتزده باشید. معمولاً چیزی که هر استاد تدریس می کند یا کتابهایی که خودش معرفی می کند، برای پاسخگویی به پرسشهای او کافی است.

کارِتون واقعاً درسته. سپاسگزار :)

پاسخ:
:)
من خودم به شخصه همیشه فقط متون ادبی و اشعار سنتی رو میخوندم
اطلاعت ادبی بالایی ندارم
مثلا در زمینه سبک های ادبی اطلاعتام صفره
و خب توی مصاحبه واقعا نمیدونم چی میخوان
و اینکه میگن رنگ مدال هم بستگی زیادی به مصاحبه داره واقعا برام استرس ایجاد میکنه
پاسخ:
افرادی با این شرایط هم رتبه ای بالا کسب کرده اند. مهم این است که خوب یاد بگیرید و خوب از دانسته هایتان استفاده کنید.
سلام...ببخشید میخواستم ببینم کلاسای دوره حدودا چقدر طول می کشه؟؟؟بعد از ماه رمضان هم کلاسا هست؟؟؟
پاسخ:
متغیر است. معمولاً حدود یک ماه.
سلام
عاقا دوستان قبول شده من ازتون چنتا سوال دارم
این که چقد وقت گذاشتین و چیا خوندین؟
خوندن واسه المپیاد رو درسای سومتون و به خصوص امتحانای نهایی تاثیر نداشت؟
و این که این ریسک بزرگی نیست که تابستونی که همه دارن واسه کنکور می خونن رو صرف المپیاد کنید؟
لطفا جواب بدین چون من یه سال دومیم که واقعا سر دوراهی موندم که بخونم المپیادو واسه سال بعد به قصد مراحل بالا یا نه؟
بابا دوستان با هم جمع شین یه وب بزنید دیگه آفرن
دیگر عرضی نیست
تادرودی دیگر بدرود
پاسخ:
دوره های المپیاد ادبی - اگر مشکل خاصی پیش نیاید- همیشه یک وبلاگ گروهی دارند.
لازمه با خودمون کتاب برداریم؟

اگه آره چه کتابایی؟!
پاسخ:
کتابی که حتما لازم باشد با خودتان ببرید به ذهنم نمی‌رسد.

رشته‌ت چیه نگار جان؟ چه قدر به ادبیات علاقه داری و تا حالا چه قدر داستان و رمان یا متن و شعر قدیمی خونده‌ی؟

 

واسه قبول شدن تو مرحله 1 و 2، تقریباً کافیه منابع رو با دقّت و با شرح‌های خوب خونده باشی و یاد گرفته باشی به نکته‌های مهمّشون توجه کنی و خوب به خاطر بسپری‌شون؛ و سؤال‌هات رو از انسان‌های باسواد بپرسی. مخصوصاً سختی ِ مرحله 2 معمولاً به منابع ِ زیاد و وقت ِ کمه.

 

این که معلّم‌های باسواد داشته باشی خیلی خیلی خیلی سطح دانش ادبی‌ت رو رشد می‌ده و در جریان ِ قضیه قرارت می‌ده (مهم). در خوندن ِ منابع هم خیلی خیلی عالیه. اگه از ادبیاتی‌های باسواد کمک بخوای خواه ناخواه توجهت به نکته‌های مهم جلب می‌شه. شخصاً صد در صد مدیون معلّم‌های باسوادم‌ام.

 

حتماً می‌دونی که هر کس طلای ادبی بشه می‌تونه تمام رشته‌های انسانی و هنر رو بره. (البته گویا با اعمال ِ شاقّه). چیزی معادل ِ رتبه یک ِ کنکورهای انسانی و هنر.

 

این امتیاز وااااقعاً بزرگیه (البته به تعبیر و تفکّری، -که چندان هم نادرست نیست- نامنصفانه.). این قدر امتیاز بزرگیه که، کسی چون من -که رشته‌م ریاضیه و هدفم چندان انسانی نبود- احتمالاً اگه این امتیاز رو به دست بیارم ازش نمی‌گذرم. اگه رشته‌ت انسانیه که فبها المراد!

 

و امّا پاسخ ِ سؤالات:

 

قطعاً المپیاد خوندن رو درس‌ها و نهایی‌ها بی‌تأثیر نبود. امّا به جان ِ مقدّساتم (:دی) قسم که امتحان نهایی بسیار ساده‌تر است از آن چه می‌پنداری! فقط اگه سر ِ کلاسات رفته باشی و فقط و فقط و فقط کتاب درسی‌ت رو خوب خونده باشی، و فاصلۀ مرحله دوم ِ المپ تا نهایی‌ها رو خوب بخونی حلّ ِ حلّه. شب ِ بسیاری از نهایی‌ها من حتّا کتاب درسی رو نیم دور هم نخونده بودم ولی نمره‌م چندان بد نشد.

 

این که تو به دوره راه پیدا کنی، مخصوصاً اگه انسانی و علاقه‌مند به ادبیات باشی، یعنی احتمال ِ طلا شدنت زیاده. حتّا اگه طلا هم نشدی، چیز خاصی رو از دست نداده‌ی. دوستانی هستند که حتّا طلا هم شدند ولی از طلاشون استفاده نکردند و در کنکور هم چیزی از بقیه کم ندارند. (در غیر رشتۀ انسانی)

 

المپیاد -به عقیدۀ من- بهترین راه ِ گذروندن ِ سومه برای کسی که کنکور ِ انسانی می‌خواد. باز از دیگران مشورت بخواه.

۰۱ تیر ۹۲ ، ۲۱:۲۰ ما بچه های المپیادی
سلام ما بچه های المپیاد هستیم کتاب هایی که معرفی کردیدخیلی سخته اگه همون حافظو سعدیو بخونیم کافیه من که دارم دیوونه می شم راهنمایی کنید کتابایی که ما بتونیم بفهمیم و به درد مصاحبه بخوره
پاسخ:
سلام. ضمن تبریک قبولی‌تان. کتابهای معرفی‌شده بیشتر جنبهء تکمیلی دارند و شما با اتکا به معلومات خودتان و جزوه‌ها و درس‌های دوره می‌توانید نتیجهء خوبی بگیرید. اما برای مصاحبه، واقعا نمی‌شود چند کتاب را مشخص کرد. آن دیگر به معلومات و مطالعهء خودتان بستگی دارد.
۰۲ تیر ۹۲ ، ۰۰:۲۵ نگار به دوستی که لطف کرده و جواب داده ولی نیدونم کیه
سلام اول بگم خیلی متشکر که جواب دادین
و بعد این که من عاشق ادبیاتم و معلمای خوبی هم دارم(بگم که شهر بزرگ نیستم شهرستانم!!!!!)
رشتمم تجربیه و ای بگی نگی یه دستیم تو شعر و شاعری دارم
چیزی در دنیا به اندازه ی شعر و ادبیات خوندن واسم لذت بخش نیست
کتابم ای بد نیستم و تعداد زیادیم در دست مطالعه دارم
آخه می دونید آدم وقتی نظرای بچه هایی که نیاوردن و خیلی ناراحتن رو می خونه که البته حق دارن به خودش میگه نکنه زحمت بکشم و نتیجه نگیرم خیلی می ترسم
راجع به امتحاناتم مرسی که استرس زدایی کردین سعی می کنم به خاطر المپیاد از کلاسی نزنم و هر چیزیو سرجاش بخونم
امیدوارم همه تون موفق بشینو الگوهای خوبی واسه ما سال دومیا باشید
و اگه بگینم که چی بخونم بهتره الآن که تابستونه و درکل ممنون میشم
تا درودی دیگر
بدروووووووووووووود
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۲:۳۶ مژده به نگار
سلام نگار تو ازبچه های شهر خودمونی یعنی بجنورد؟
خواهش میکنم جواب بده واسم مهمه
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۳:۰۴ نگار به مژده
سلام مژده جان
نه عزیزم من از شیروانم ولی خوش حال میشم باهات در ارتباط باشم و به هم کمک کنیم تا رتبه بیاریم
دومی دیگه؟
تو کلاس آقای خسروی بودی؟
من همونم که آقای خسروی گفت شعر خوب می خونی و هر چی شعره حفظی یادت اومد منو؟
منتظر جوابتم
فعلن
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۳:۳۰ مژده به نگار
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

ببخشید اخه یکی ازدوستانم که مث خودم سال دومیه اسمش نگار رشتشم تجربی

گاهی اوقات اینجا پست میزاره  .

درکل تشابه اسمی عذر خواهی میکنم.

نه متاسفانه من با اینکه میتونستم لاس اقای خسروی حضور داشته باشم (چون تو مدرسه خودمونبرگزار شد البته شهید بهشتی) اما به یه دلیلی متاسفانه نتونستم بیام

۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۳:۳۸ مژده به نگار
ببخشید نمیدونم اون مطالب بالا چیه  اشتباهی تایپ شده!
راستی ک کلاس تایپ نشده.
نگارمن یه پیشنهاد  دارم  اینجا یه سایت عمومیه و برای رعایت حقوق دیگران واسه اینکه جنیه  اختصاصی به خودش نگیره من از طریق ایمیل جوابتو میدم  واسه اینکه پست اینجا شلوغ نشه.
موافقی؟
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۵:۱۹ نگار به مژده
عجب که اینطور!!!!!!!!!!!!
مژده جان من آی دیم خراب شده باس درستش کنم
اگه دوس داری افتخار بده بیا تو این وب نظر بده منم جوابتو می دم همونجا
یکی دو تا پستش مال خودمه گروهیه واسه زبانه
www.zabandanan.blogfa.com
آی دی جدید که درست کردم بهت می دم شرمنده
منتظر حضور گرمتم
تا بعد
نگار جون موافقی باهم واسه المپیاد ادبی شروع کنیم وبا هم برنامه بچینیم  چون من تنهام بقیه بچه های فرزانگان ام که خودت میدونی بیشتر واسه شیمی میخونن وبقیه المپیادا وکمترکسی واسه ادبی سرمایه گذاری میکنه.
راستی از کدوم مدرسه ای؟ 
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۸:۵۵ نگار به مژده
حتما
منم از فرزانگان شهرمونم
کتابای انسانیم جز عربیو زبان فارسی گیر آوردم
بعد فقط به نظرت کتاب درسیارو بخونیم یا حافظ و مثنوی و شاهنامه رو هم که حتما ازشون میاد نگا کنیم؟
البته من کلی کلاس دارم روزی بیشتر از یک دو ساعت نمی تونما
آره بچه های مام همینطورین تازه ماهام که ادبی آوردیم می گفتن که آسون بوده و همام شرکت می کردیم میاوردیمو و شانسی زدن و از این حرفا...
دلم واسه خودم و عشقم ادبیات می سوزه تو این لحظات واقعا
منتظرم دوباره
درکت میکنم ادبیات یه تافته جدا بافتس واسه همه!!!!!!!!!!
من که میگم( البته براساس تجربه مدال اورای المپیاد) اول کتابای درسی بعد منابع غیر درسی!
به نظر من  اول سه تا ادبیات و سه تا زبان فارسی و بخونیم چون خیلی زود تموم میشه (2 هفته بیشتر طول نمیکشه) بعد زبان انگلیسی و 5 تا عربی وبخونیم البته باید بگم تدریجا تاریخ ادبیاتم مابینش بخونیم چون تاریخ اذبیات به مرور حفظ میشه!درمورد کتابایی که گفتی مخالفم .دوستم  فاطمه یزدانی میگه اونا رو میتونی مهر بخونی.
خب این برنامه ریزی من بود در تابستون امسال البته درنگاهی اجمالی!
حالا نوبت شماس..........................  !

میونِ کلامتون، تاریخ ادبیات رو بخونید و چندباره مرور کنید تا به مرور تو ذهنتون تثبیت بشه، مطالبِ بسیار فرّاری داره.
و اگه تو عربی مشکل دارید حتماً تستِ عربی بزنید. از پایه.
۰۵ تیر ۹۲ ، ۲۲:۳۱ به سین دال
شما هم جزو قبولیهای مرحله 2 بودید؟


۰۶ تیر ۹۲ ، ۰۰:۲۰ نگار به مژده
سلام
ببخشید دیر جواب دادم درگیر این کلاسام
خب راجع به درسایی که گفتی کاملا موافقم ولی تاریخ ادبیات همچین غول بزرگیم نیستا من که دوسش دارم خیلی ولی با فراریش موافقم بدجور
یه سوال : کتابای پیش انسانیم میاد؟به نظر که بیشتر از سومه!!!!!!!
و این که روزی چند ساعت بخونیم؟
زبانش که امسال خیلی آسون بود من فقط ترجمه ی اون متن انگلیسی رو خوندم 100 زدم!
البته واسه مرحله اول که از کتاب میاد باید بخونیم چون درصد مرحله اولو هرچی بهتر بزنیم  تو مرحله دو اونطور که یه بار این جا خوندم تاثیر مثبت داره
عربیم که آره سخت تر از همس فک کنم چون حجمش بالاست و تعداد سوالایی که میاد ازش کم
خب من این دفعه منتظرم که جواب بدی و شروع کنیم
فقط یه طوری تعیین کن روزی چن ساعت که من به کلاسای دیگمم برسم(هر روز کلاس دارم:-(  )
فعلن دوست خوبم
۰۶ تیر ۹۲ ، ۱۰:۰۲ زهرا پالیزبان

بچه ها یه چیز مهم میخوام بگم.

تورو خدا حرفام رو گوش کنین:تاریخ ادب رو که همه میخواید نخونین خیلی دقیق بخونین  زبان انگلیسی و عربی هم همینطور معلمم همیشه میگفت که همه  منابع درسی و غیر درسی رو تقریبا برابرن.تست سرنوشت ساز برا   تاریخ ادب و زبان عربی و انگلیسی است.خواهشا این سه تا رو طوری بخونین که صد بزنین.

من مرحله دو قبول نشدم ولی این سه درس رو برا کنکور قوی قوی کردم.که برم ادبیات دانشگاه تهران بخونم.....

۰۶ تیر ۹۲ ، ۱۷:۵۷ مژده به نگار
هیچ تکراری نوتر از سلام نیست!!!!!!!!!!!!!!..............سلام

روزی6 ساعت خوبه؟ یا کمه یا بالعکس؟
من میگم اول از 3 تا ادبیات فارسی شروع کنیم بعد خوب که رو غلتک خوندن افتادیم بریم از کتابای دیگه شروع کنیم ...............
درمورد دروس پیش باید بگم من شنیدم عروض انسانی واسه مرحله دوم بعضی از سالها اومده البته درمورد وثوقش نمیدونم!! 
بله قبول شدم.
کتاب‌هایِ پیش به دردتون نمی‌خوره. عروض هم فقط یک سال تو قسمتِ دانش‌هایِ ادبیِ مرحله اول اومده که فعلاً دوساله کمیتۀ محترم این بخش رو حذف کرده. سوالِ عروضِ اون سال هم سوالِ سختی نبوده، نیازی به تقطیع و اینا نداشته. اگه بتونید شنیداری وزن رو بگید مشکلی نخواهید داشت. اما پیشنهادم اینه که وقتتون رو سرِ این موضوع نگذارید، مطالبِ زیادی برایِ - متأسفانه -  حفظ کردن وجود داره، و مطالبِ خوندنیِ بسیاری هم برایِ بالا بردنِ دانش و درکِ ادبی.

راستش قبل از اعلامِ منابعِ مرحله یک، درصورتی که منابع درسیِ مرحله یک رو به خوبی بلد باشید، پیش‌نهاد می‌کنم ادبیات 3 انسانی و  تاریخ ادبیات 2 رو یک دور بخونید. قبولی در مرحلۀ اول کارِ دشواری نیست و درصدِ مرحله اول هم به احتمالِ نود و پنج درصد سالِ بعد هم تأثیری نخواهد داشت. مرحلۀ دوم سرنوشت‌ساز ترین مرحله‌س و به عقیدۀ من، سخت‌ترین.

پیروز باشید.
۰۶ تیر ۹۲ ، ۲۰:۵۰ نگار به مژده
درود( سلام:-) )
عاقا چه خفره روزی 6 ساعت من روزی تقریبا 4 ساعت اینا کلاس دارم باید درسای سومم بخونم واسه کلاسا فوق فوقش بتونم بخونم روزی 3 ساعته!
حالا تو میخای مبحث مشخص کنیم من خودمو میرسونم حتما بهت
عروضم راستش اگه زیاد تخصصی نباشه من شنیداری که کامل بلدم تقطیعم یه چیزایی بارمه فک نکنم اونچنان وقتی بخاد بذارم روش
باشه با ادبیات 3 انسانی شروع کنیم بنظرت خوفه؟بعد به نظرت چن دور سرسری بخونیم یا یکی دو دور دقیق؟
دیگه این دفه واقعا منتظرم بشروعیما
۰۷ تیر ۹۲ ، ۰۹:۴۵ مژده به نگار
از راهنمایی سین دال سپاس گذارم
سلام نگار !
قبول 4 ساعت از شنبه ادبیات بخونیم ولی با ادبیات 3 عمومی چون من فعلا 3 انسانی و پیدا نکردم
(شاید از ادبیات 3 انسانی شروع کردم نمیدونم فقط دعا کن تا بعد از ظهر به دستم برسه حالا بهت خبر میدم)
راستی سرعت خوندنت چطوره ؟مثلا تو 4 ساعت چقد میتونی بخونی؟ من ک سرعتم پایین!
نگار ساعت های دیگه روز چ درسایی میخونی ب غیر المپیاد؟
 


ادبیات سه؟ منبعِ مرحله دو؟ اونم ادبیات سه عمومی که به دردی نمی‌خوره؟ :)
ادبیات 1 و 2، تاریخ ادبیات 1  و زبان‌فارسی 1 و 2 رو بخونید. ایضاً عربی 1 و 2. تسلط رو منابعِ درسیِ مرحله اول تا موقعِ اعلام منابعِ اون، به نظرم لازمه. 
۰۷ تیر ۹۲ ، ۱۷:۱۴ نگار به مژده
سلاااااااااااااااااااااااااااام
نیدونم عاقا آخرش چی بخونیم خو؟سین دالم راس می گه از یه نظر ولی خب مگه نمی گن مرحله 2 حیاتی تره من امسال اصلن درسیارو نگانکرده بودم تازه غیردرسیام فقط بوستان گلستانو تو کلاس شنیده بودم با یه ذره از شاهنامه ، قبول شدم پس سین دال عزیز به نظرت واسه مرحله 2 بخونیم بهتر نیست(بعدم ادبیات3 عمومی منبع مرحله یکه ها؟مگه نه؟)مژده جان نظر تو چیه؟
اه اگه این آی دیم خراب نبود میشد از آقای خسروی بپرسم چیکار کنیما!!!!!!البته اونم تا جواب می داد باید خودمون می خوندیم سرش شلوغه حتما
من 4 ساعت نمی تونم مژده گفتم که فوقش 3 ساعت، سرعتمم بالاس فک کنم بتونم بهت برسم (حالا فوقشم نمی رسم چی میشه مگه وقت زیاده واسه جبران)
خب من کلاس فیزیکو زیستو ریاضی میرم (زبانم هس البته) باید جزوه های اونارو وخ کردم نگا کنم تازه دومم رو هم همش به بهونه المپیاد از سر کلاسا جیم زدم باید یه نگایی بندازم
تقریا هر روزه هفته صبحو بعدازظهر کلاس دارم میام خونم نابودم از فرط خستگی این 3ساعتم که گفتم زیاده با این وضع واسم(آخه من کلن به زیاد درس خوندن عادت ندارم در طول مدرسه هام خودکشی می خاستم بکنم روزی 2،3 ساعت می خوندم حال تا آدابته کنم خودمو طول می کشه یکم)
ه ه ه این همه حرف می زنیم آخرم معلوم نمیشه چی بخونیم
فک کنم تا روز قبل المپیادم مشغول بحث باشیم این جا که چی بخونیم
مسئولین عزیز سایت لطفن نمیشه یه برنامه به ما دوما بدین بچه های مردم رو از بلاتکلیفی دربیارین؟
خودمون که آنچنان نمی دونیم دوستا قبول شده ام که لابد مشغول کلاسو و این حرفان
 پس چیکار کنیم؟
مژده حالا تو جوابیه بنویس:-(هعییی
سلام
سین دال جان شما که رشته ات ریاضی بوده لطفا راهنمایی کن وقت گذاشتن بچه ها غیر انسانی واسه المپیاد ادبی جدا از علاقه شخصی به ادبیات چقد از لحاظ منطقی عاقلانه است و ارزش ریسک کردن داره.
لطفا احساسی جواب نده چون پرداختن به این علاقه غیر از المپیاد از راه های دیگه هم ممکنه (دوم تجربیم)

ضمنا اکه امکانش هست چندتا نکته ی مهم هم درباره تابستون بگو (به شدت به راهنمایی رفقا نیاز دارم)

همین طور که گفتی شاید سرمایه گذاری واسه مرحله اول زیاد کاربردی نباشه مثلا خود من مرحله اول امسالو بدون خوندن هیچ منبعی چه درسی چه غیر درسی قبول شدم!!
واسه همین فکر کنم تو تابستون شروع با ادبیات3 و زبان فارسی 3 انسانی بهتر باشه (حالا تاحدودی هم تاریخ ادبیات 2)
یه نکته ی دیگه میگن درسته که منابع مرحله ی 2 مشخص نیست ولی این طور هم نیست که نشه حدس زد
و یه دوره بازگشتی داره (مثلا زال و رودابه امسال از منابع سال 86 هم بوده) پس میشه شاهنامه ، مثنوی و حافظ که پای ثابت مرحله 2 بوده رو یه نگاهی انداخت.
جز این خوندن کتابایی که خانم سمندری و خانم کریمی اشاره کردن هم میتونه به باز کردن فکر کمک کنه.
فقط یه چیز دیگه به مژده خانوم و نگار جان که لازم نیست از همون روز این قدر به خودتون فشار بیارید میشه آروم ساعت مطالعه رو زیاد کرد.

هم اکنون نیازمند راهنمایی سبزتان هستم.
 بدرود و سپاس



۰۷ تیر ۹۲ ، ۲۰:۲۵ نگار به دون کی شوت
به دون کی شوت
من هم با شما کاملن موافقم راجع با شروع کردن با ادبیات و زبان فارسی 3 انسانی
شما نظرای منو بخونین می بینین دقیقا حرفای شما رو زدم پس بریین جوابایی که به من دادنو بخونین تا حدی قانع می شین و بعد از خوندن اونا دوس دارم بدونم که نظرتون چیه
منم دوم تجربیم ولی به غیر از المپیاد از چه راه هایی میشه بهش رسید؟بگین ممنون می شم
مژده این بنده خدا راس می گه ها راسش من اولش می خاستم همش یه ساعت بخونم روزی فوقشم 2 ساعت ه ه ه
بعد جناب دون کی شوت درست می گین ولی چه حدسایی می زنین مثلا؟
راهنمایی سبزم بسیار به جا بود همه بهش نیاز داریم
کاش بقیه هم مثل سین دال و چن نفر دیگه یکم کمک می کردن ( مرسی سین دال)
تا بعد
۰۷ تیر ۹۲ ، ۲۰:۵۹ مژده ب نگار
درسته منم میخوام 2 ساعت بخونم ولی این 4 ساعت و واسه خودم گفتم چون من سرعت خوندنم پایینه  اما تو رو میدونم؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
البته اگه من دیر میخونم دلیلش اینه ک واسه یه درس چند تا کتاب میخونم  و تو خوندن خیلی وسواس دارم.....
راستی ب غیر المپیاد نگفتی واسه تابستون امسال چی میخوای بخونی؟
باید ب دونکی شوت بگم که کدوم بخش  های شاهنامه و مثنوی و بخونیم و کدوم کتابها در این زمینه معتبر ترند؟ مثلا مثنوی و ب تصحیح کدوم نویسنده بخونیم؟
۰۷ تیر ۹۲ ، ۲۱:۰۴ مژده ب نگار
ببخشید یسوالمو دوبار تکرار کردم(راستی ب غیر المپیاد نگفتی واسه تابستون امسال چی میخوای بخونی؟
اخه تو پست قبلی ج داده بودی اما من نخونده بودمش!!!!!!!!!


والله ما تویِ جلسۀ معارفۀ روز اول دوره، بهمون گفتند که با طلایِ ادبی می‌شه تمامِ رشته‌هایِ انسانی و هنر رو خوند. اما نقره و برنز تویِ همۀ کنکورها بیست درصد سهمیه دارند، یعنی برایِ کسی که می‌خواد کنکورِ ریاضی بده چندان باخت محسوب نمی‌شه. به نظرم آدم با یک برنامه‌ریزی منظم و با مقید کردنِ خودش به برنامه‌ریزی، که باید از همین تابستون با روزی یکی دو ساعت شروع بشه، می‌تونه نهایی‌ش رو بالایِ نوزده بشه، و یه مقدار تست هم برایِ کنکورِ ریاضی/تجربی بزنه، ایضاً از لحاظِ ادبی پیشرفت کنه و انشالله المپیاد هم قبول شه.

ببینید برایِ منابعِ درسی، شروع از ادبیات 3 به تجربۀ من چندان مثمرِ ثمر نیست چون از ذهنتون می‌پره. ضمناً درصدِ بالای مرحله یک از لحاظِ اعتماد به نفس تقویتتون می‌کنه، و تو المپیاد اعتماد به نفس خیلی مهمه. درموردِ تاریخ ادبیات ها هم خوندنِ تاریخ ادبیاتِ یک به اطلاعاتتون کمک می‌کنه. کمااین‌که مرحله یک رو دستِ کم نگیرید؛ بهرحال احتمالِ قبول نشدن هم هست :)

منابعِ غیر درسی رو هم خب نگاهی داشته باشید اما به نظرم جُز یه سری متن خونی مقدماتی برایِ شاهنامه که وقتی خواستید برایِ منابع بخونید، ذهنتون عادت داشته باشه، چندان شاهنامه یا مثنوی‌خونی کمک نمی‌کنه الآن. کتابِ نقدِ شعر بخونید، «انواع ادبی» سیروس شمیسا، در وهلۀ بعد موسیقی شعر شفیعی کدکنی، یا گزیده‌هایِ علمی فرهنگی، سخن و قطره از شاعرها و اثرها که به نظرم بسیار کمکتون می‌کنند چون شرح دارند.

تابستون کتاب بخونید. رمان بخونید، گزیده بخونید، مبانی بخونید، «نگاهی تازه به دستور زبان» محمد رضا باطنی بخونید، ولی تسلط پیدا کنید رو منابعِ مرحله یک، پایۀ عربی‌تون رو قوی کنید و تهِ تهش منابع مرحله دو رو شروع کنید. به نظر من.

پاینده باشید.
ضمناً ادبیات 3 عمومی و زبان فارسی 3 عمومی منبعِ هیچ مرحله‌ای نبوده تا به حال. خودتون رو با اون کتاب مشغول نکنید به نظرم.
۰۹ تیر ۹۲ ، ۱۵:۴۵ نگار به سین دال
من حرف های شمارو قبول دارم که تابستون کتاب غیر درسی و رمان و از این دست کتابایی که خودتونم معرفی کردید بخونید ولی خب به نظرتون اینا بیشتر به درد مرحله ی سوم نمی خورن
درسته سواد ادبیه آدمو خیلی بالا میبرن ولی خب اگه مرحله 2 رو قبول نشیم دیگه چه فایده داره؟
البته فک کنم واسه منابع ، قبل المپیاد و فرصتی که داره بشه خوند خوب و الآن یه نگاه اجمالی کفایت کنه
من واقعن گیج شدم و سرگردون
میشه بگین خودتون چیکار کردین که قبول شدین؟
ممنون
۱۱ تیر ۹۲ ، ۱۹:۴۹ سمیرا کتابی
آقای گودرزی کجایین؟؟
توروخدا مارو تنها نزارین ب حال خودمون
الان بیشتر از هروقت دیگه ب راهنماییای شما احتیاج داریم :(

پاسخ:
با عرض تبریک،
من هستم (و ما هستیم!). ولی از شما خبری نبوده که پاسخی بدهیم!
۱۲ تیر ۹۲ ، ۱۴:۰۷ المپیاد تا کنکور
بچه به سایت olympiadiha.rzb.ir بیایید و برنامه ی خودتون رو برای تابستان ( آمادگی برای کنکور ) اعلام و با دوستانتون گفتگو کنید .
یه خواهش ار آقای گودرزی و خانم مهرابی :
سایت دل نوشته های بچه های المپیاد ادبی رو به نشانی olympiadiha.rzb.ir لینک کنید . شما رو به خدا
۱۶ تیر ۹۲ ، ۱۸:۱۱ سمیرا کتابی
آخه قرار بود مطالب بزارید تو سایت ولی دیگه خبری نشد فقط دوتا یادداشت گذاشتید :(
سلام
چرا دیگه کسی نیست این جا فقط سکوته و سکوت
سین دال عزیز خیلی وقته منتظر جوابم ولی انگار نیستید
من واقعن از مسئولای سایت میخام یه برنامه واسه ما دومیا بذارن
من یکی که واقعن سردرگمم و نمیدونم باید چیکار کنم
مژده تو به آقای خسروی ایمیل نزدی اون دفعه آی دیشون رو از فاطمه گرفتی؟
چیکار کردی خودت؟خوندی چیزی تو این مدت
من که هیچ جز چند تا رمان
هعی خدا کنه این دفعه جواب بدین که اگه برنامه نمی ذارین ما خودمون دست به کار شیم
ممنون
پاسخ:
برنامه نوشته شده و تا هفتۀ دیگر روی سایت خواهد بود- ان شاء الله.
از شما و برخی دوستان عزیز دیگر پرسشی دارم: چرا گفتگوهای خصوصی خودتان را از طریق چت یا ایمیل ادامه نمی دهید؟
سلام
منم  متاسفانه هیچی نخوندم.
اره به اقای خسروی میل کردم اما گفتن  فعلا به نت  دسترسی ندارن.
بعدا بهم خبر میدن
سلام به همه ی بچه های المپیادی من امسال میرم سوم رشتمم انسانیه قراره المپیاد شرکت کنم اما منابعشو دقیق نمیدونم چیه خودم دارم کتابای دوممو میخونم عربی تاریخ ادبیات ادبیات تستم بگی نگی میزنم اما میخوام با برنامه پیش برم اگه تونستین منو راهنمایی کنین متشکرم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی