یادداشتهایی دربارۀ دورۀ تابستانی المپیاد 1
سلام.
در این نوشته دربارۀ چند و چون دورۀ تابستانی المپیاد ادبی توضیح می دهیم.
در دورۀ تابستانی مباحث مختلفی توسط چند استاد تدریس می شود که برخی از آنان اعضای اصلی کمیتۀ المپیاد و بعضی مدعو هستند. این مباحث متغیّرند، ولی از جملۀ آنها می توان به متون نظم، متون نثر، نقد ادبی، ادبیات داستانی، آیین نگارش و زبانشناسی اشاره کرد. بعد از اتمام کلاسها، از این مطالب تدریس شده امتحان گرفته می شود. پایان دوره یک مصاحبۀ شفاهی وجود دارد. این مصاحبه با حضور مدرسان و اعضای کمیته خواهد بود. معمولا م دمصاحبه بلافاصله بعد از اتمام کلاسها برگزار می شود؛ ولی سال گذشته با یک ماه فاصله و در شهریورماه انجام گرفت. براساس نمرۀ مصاحبه و نمرۀ امتحانها، نفرات برتر مشخص می شوند. مدالهای طلا بین دوازده تا هجده هستند، دوازده مدال طلا قطعاً به دانشآموزان رشتۀ انسانی اختصاص دارد. شش مدال دیگر سهم رشتههای دیگر است؛ به شرط این که نمرۀ آنان از آخرین طلای انسانیها بیشتر شده باشد.
چند نفر از دوستانی که در دورۀ کمیتۀ فعلی در دوره شرکت کرده و مدال گرفتهاند، لطف کردند و یادداشتهایی دربارۀ دورۀ تابستانی نوشتند. در روزهای آینده به تدریج این یادداشتها را منتشر خواهیم کرد.
در ادامه، یکی از این یادداشتها را می خوانید که دوستان محترم، خانمها عطیه کریمی (مدال نقرۀ دورۀ بیست و پنجم) و هانیه سمندری (مدال طلای دورۀ بیست و پنج) نوشته اند.
به نام خدا
دوره، تکه ی ویژه ای از زندگی ست؛ شاگرد استادهای کمیاب بودن، نگاه جدید به تمام چیزهایی که تا حالا مدرسه ای دیده ایم شان، و یادگرفتن هایی که شاید فکرشان را نکنیم.
گمانم میشود با بعضی دانستن ها و زمینه های ذهنی ساختن برای خود، این روزها را بهتر کرد.
در مورد آشنایی با متون نثربه نظر میرسد منابعی که تا کنون خواندهاید، کفایت کند. امّا داشتن یک نگرش علمی و تقریبا همهجانبه به روندی که شعر فارسی تا به امروز طی کرده، بر همه لازم است و شناخت عواملی که در هر دوره آن راتغییر دادهاند، توقّع زیادی از بچه های دوره نیست. خوب است نمونه هایی از شعر هر دوره و هر سبک از شاعران شاخص هر عصر (به ویژه شاعران معاصر) خوانده باشید. (منظور از «همهجانبه»، لحاظ سیر تاریخی و اجتماعی این فرآیند -در کنار مطالعهی آن از زاویهی ادبیات- است.) نیز خواندن رمان هایی به عنوان نمونه از سبک های متفاوت ( مثلا جریان سیال ذهن، رمان های اعتراف گونه،سبک واقع گرایی و ... ) قطعاً سطح مباحث مطرحشده در باب ادب داستانی را بالا خواهد برد.
کتاب هایی که معرفی خواهند شد، گزیده از منابعی هستند که اساتید در دوره ی سال پیش به ما معرفی کردند؛ پیشنهادی برای آشنایی با شاخه هایی از ادبیات که شاید تا کنون کم تر بر آن ها تمرکز کرده اید. (لازم نیست در روزهای مانده به دوره، آن ها را کامل بخوانید. تورق و حتا تنها شنیدن نام آن ها هم خوب است) :
1- در آستانه رستاخیز: رساله ای در باب دینامیسم تاریخ ( امیرحسین آریانپور )
2-ادبیات چیست؟ ( ژان پل سارتر- ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی )
3-از ادبیات تطبیقی تا نقد ادبی ( طهمورث ساجدی )
4-ریخت شناسی قصه های پریان ( ولادیمیر پراپ – ترجمه فریدون بدره ای )
5-تاریخ نقد ادبی ( رنه ولک – ترجمه سعید ارباب شیروانی )
6-ساختار و تاویل متن ( بابک احمدی )
7-نقش بر آب ( عبدالحسین زرین کوب )
8-با چراغ و آینه ( محمدرضا شفیعی کدکنی )
اگر خواستید یکی از این کتاب ها را انتخاب کنید و بخوانید، با چراغ و آینه مطالب خیلی لازمی برای دانستن دارد. با باقیِ کتاب های دکتر شفیعی کدکنی و نیز تالیفات دکتر شمیسا و دکتر پورنامداریان هم که آشنایید و به گفتن آن ها نیازی نیست.
در آخر: خودِ روزهای دوره را خدا آفریده است برای مدام کتاب ها و مقاله های خوب خواندن.
این هفته را برای –تقریبا- یک ماهِ پیش رو، نه مطالعه، که استراحت کنید!
با آرزوی روزهای خوب برایتان؛
دوره ی خوبی داشته باشید...
واقعا مرسی بابت این راهنمایی ها
فقط یک سوال
گفته شده باید یه اطلاعات اجمالی و همه جانبه داشته باشید
بعد این کتابایی که گفته در راستای همون اطلاعاتیه که گفته شده؟